Energy-related CO2 emissions from buildings have risen in recent years. CO2 emissions from buildings reached an all-time high in 2019. Therefore, it is urgent to reduce CO2 emissions from buildings. And in recent years, the use of QR codes has become increasingly popular around the world. Because of its accessibility and other advantages, it can be a new method to promote people’s energy-saving awareness and behavior. So the purpose of this research is to promote people’s energy-saving behavior and awareness in public buildings through QR codes.
近年、建物からのエネルギー関連CO2排出量は増加傾向にあり、2019年には過去最高値に達した。このことから、建物からのCO2排出量を削減することが急務であるといえる。一方、近年ではQRコードの利用が世界的に普及しており、その利便性やその他の特長を活用することで、人々の省エネ意識および行動を促進する新たな手法としての可能性が注目されている。
本研究の目的は、公共建物においてQRコードを活用することにより、人々の省エネ意識と行動を効果的に促進することにある。
- 論題
- Research on the Promoting of People’s Energy-saving Awareness and Behavior by QR Code Technology based on Behavioral Science -Influence of Gamification Approach on People's Energy Conservation Awareness and Behavior-
- 著者
- 何 清怡, 住吉 大輔
- 掲載誌
- 日本建築学会大会学術講演梗概集(北海道),2022年9月